donderdag 20 februari 2014

Thee voor twee

Vroeger was ik nooit zo gek op thee. Ik was ongeduldig en schonk er koud water bij zodat ik het gelijk op kon drinken. Of melk, maar dat was niet helemaal mijn smaak. De laatste tijd drink ik steeds vaker een kopje, of een hele pot thee. Het heeft iets rustgevend, vind ik. Zeker als ik huiswerk maak, of even voor het slapen gaan.



Wij hebben thuis nog zo'n echte ouderwetse fluitketel, waar je je helemaal van doodschrikt als het water eenmaal kookt. De fluit zijn we al een aantal keer kwijtgeraakt, maar gelukkig kan je die ook los kopen, die zijn trouwens nog best prijzig. Ik weet niet, maar zo'n fluitketel maakt het thee drinken net wat gezelliger dan een waterkoker. Het woord alleen al wekt dezelfde gevoelens bij me op als ik denk aan bakfietsen.

Als echte theedrinker, ik vind dat ik mezelf zo mag noemen, heb je natuurlijk een aantal favoriete theesmaken. Deze wissel ik ook af, het hangt een beetje van m'n stemming af.

Mijn favoriet is groene thee met citroen. Groene thee is hartstikke goed voor je huid, dat vertelde mijn oma me en ze pleitte ervoor dat ik het zou proberen. Niemand spreekt oma's tegen, dus ik begon met groene thee. Aan m'n huid merkte ik niet veel, maar de smaak van deze thee beviel me goed. De eerste reactie van m'n moeder was anders: "Bah, het ruikt naar gras." Deze smaak ligt dus waarschijnlijk erg persoonlijk, maar ik raad het iedereen aan te proberen. Een vriendin van me vertelde me groene thee met citroen eens te nemen. Ik moet m'n moeder meegeven, groene thee smaakt een beetje naar de natuur. Maar door het citroen extract proef je daar niet veel van.



Een smaak die ook erg kan waarderen is citroen met gember. Hè, weer citroen? Ja, toch echt. Gember thee alleen vind ik niet te drinken. Het is hier wederom de citroen die het lekker maakt. Vreemd, wat pure citroen thee vind ik niet zo top. Citroen met gember thee is heerlijk, iets gekruider dan een andere theesmaak en daarom lekker om mee wakker te worden. Ik drink deze thee dan ook vaak bij het ontbijt.

Ik ben zeker niet de enige, ik vind speculaas in thee dippen één van de beste dingen op aarde. Er zijn echter theesmaken waar dit absoluut niet lekker bij is, waaronder de twee die ik hiervoor heb genoemd. Hiervoor gebruik ik eigenlijk altijd Ceylon melange, praktisch de 'gewone' theesmaak.



Koffiedrinkers verbazen me. Alles smaakt hetzelfde. Natuurlijk heb je verschillende bonen en merken, maar er blijft een soort basissmaak. Ik begrijp wel hoe heerlijk het kan zijn om eventjes wat cafeïne naar binnen te krijgen, om daarna weer wakker te kunnen blijven. Hoewel ik een echte theeleut ben, heb ik dus ook weleens trek in een kop koffie...

Liefs, D

Geen opmerkingen:

Een reactie posten